Heräytys
oli kurjasti jo klo 5:00, tästä oli ehdottomasti käytävä pesutuvan kautta
ottamassa raikas suihku ennen kuin rähmät karisivat silmistä.
Mökissä
pikainen HardDiskOperation (rankka tiskaus operaatio) sekä tavarat kasaan ja matka kohti
Hummelvikin lauttarantaa, meiky lähti ennen Patea lämmittelemään
Suzukin moottoria hieman kauemmaksi mökkinaapureista ja Patekin
uutterasti talutteli Yamahan pois leirintäalueelta ennen kuin
rohkeni täyräyttää myllyn pörisemään. Satamassa olimme kymmenessä
minuutissa ja pääsimme samantien ajamaan lautalle jonka jälkeen
lautta lähtikin kuin tilauksesta.
Sidoimme lennosta pyörämme kiinni aluksen rakenteisiin ja eväspusseinemme marssimme yläkerran kajuuttaan nauttimaan aamupalaamme.
Kahvia oli ostettavissa automaatista siten että otat mukin ja kahvin sekä maksat tasarahalla pöydän kulmassa olevaan lippaseen, kätevää eikö totta!
Sidoimme lennosta pyörämme kiinni aluksen rakenteisiin ja eväspusseinemme marssimme yläkerran kajuuttaan nauttimaan aamupalaamme.
Kahvia oli ostettavissa automaatista siten että otat mukin ja kahvin sekä maksat tasarahalla pöydän kulmassa olevaan lippaseen, kätevää eikö totta!
Paikalliset
olivat jo valloittaaneet kukin oman sohvansa jossa he peittojensa
alla jatkoivat unosiaan. Me saatanan Suomalaiset turistit
ropistelimme eväskassejamme ja rupattelimme niitä näitä vaikka
viereisellä sohvalla joku setä hieman kärsimättömästi
vääntelehti, yritimme toki olla hissukseen mutta eipä se setä
siinä kovin pitkään jaksanut taivutella kun hän totesi että
fiksumpi antaa periksi ja niin hän sitten nousi ylös sekä lähti
ulos haukkamaan raitista ilmaa.
Tämä
alus poikkesi Enklingessa, Kumlingessa ja Lappossa ennen Torsholman
päätesatamaa. Kumlingesta kyytiin ajeli traktori jonka peräkärry
oli täydessä hakelastissa ja Lapposta tuli liuta reppuselkäisiä
pikkumatkustajia jotka olivat ilmeisen kokeneita laivamatkaajia.
Mistäkö niin päättelin: Siitä että nämä nappulat eivät malttaneet
edes odottaa jotta puomi avattaisiin liikenteelle vaan he kirmasivat
puomin ali alukselle samantien kun laivan keularamppi oli laskeutunut
eikä kukaan olisi edes pystynyt estämään heitä, niin
kaaosmaisesti kaikki tapahtui.
Torsholmaan
saavuttuamme oli naurussa pitelemistä kun menimme autokannelle –
Kumlingesta mukaan ja matkaan tullut hakelasti on nyt jossain
Kumlingen sekä Torsholman välillä ja kaikki autot olivat
sukkelasti hakkeen kuorruttamia, myös moottoripyörämme oli saanut
osansa ja kypärän sisälläkin oli murusia..HohHoHoo!
Torsholmasta
on parinkymmenen kilometrin taival seuraavalle alukselle joka lähtee
Åvasta. Pääsimme tältä alukselta lähtemään viimeisinä ja
finistelimme ajovarusteemme vielä satamassa ennen kuin jatkoimme
kohti Åvaa koska minulla oli taas pirun kylmä, meinaa jo pikkuhiljaa alkaa vituttamaan! Brändö olikin
hieno saari jonka tiet olivat mukavaa ajettavaa, nautinto olisi
varmasti kesähelteillä moninkertainen. Täällä tiellä tepasteli
joku outo otus, jota kumpainenkaan emme tunnistaneet emmekä olleet
ennen nähneet moista nelijalkaista, emmekä tälläkään kertaa saaneet hämmästellä tuota oliota kovikaan pitkään sillä se luikki päättäväisesti matkoihinsa, vaikkakin varsin verkkaiseen tahtiin. Eipä anneta tuntomerkkejä sen enempää koska
kuitenkin suurin osa lukijoista varmaan tunnistaisi tuon
luontokappaleen ja nauraisi räkäistä naurua meidän ääliöiden
tietämättömyydelle.
Åvaan
päästyämme seuraava alus olikin valmiina vastaanottamaan meidät
ja ajettuamme autokannelle jonon jatkoksi niin tällä kertaa
henkilökunta suoritti pyörien 'kiinnnittämisen' – pelkät
isot kiilapalat rungon alle jotta pyörä ei pääse
keikahtamaan oikealle puolelle, varsin kätevää.
Matka
sujui joutuisasti Ösnäsiin josta lähdimme röyhkeästi laivasta
ulos ensimmäisenä poistuvan jonon jatkoksi ja olimmekin jonossa heti
kolmantena, toisen auton ollessa Itellan täysperävaunuyhdistelmä
joka päästeli varsin vauhdikkaasti Kustavin lossille joka olisikin
viimeinen lauttamatka tälläerää. Lossi tulikin tupaten täyteen ja
sitä yritettiin ilmeisesti jopa uudelleen järjestellä muutaman
auton osalta jotta kaikki olisivat mahtuneet samaan kyytiin mutta
ilmeisesti järki vihdoin voitti ja pari autoa jäi vielä kymmeneksi
minuutiksi odottelemaan uutta kyytiä.
Jälleen
karkasimme jonosta ensimmäisenä lossilta poistuneen letkan jatkoksi
ja meidän perään näemmä jostain vielä hyökkäsi HD-mies
pyörineen – ilmeisesti totesi että jos noi kusipäät lähti nyt niin
ei hänkään jää tänne käkkimään.
Eipä
tuosta varaslähdöstä suurta iloa ollut sillä poikkesimme muutaman
kymmenen kilometrin ajelun jälkeen tankkaamaan ja tankillisten
jälkeen palattuamme vetävälle uralle ei lossijonosta enää ollut
tietoakaan. 100 lasissa kaasuttelimme kohti Raisiota ja kylmyys alkoi
taas tunkeutua ajoasun alle, jojot valuivat nenästä mutta onneksi
minulla oli putkihuivi kiskottuna suun ja nenän yli vähentämään
ajoviimaa joka myös osaltaan hieman helpotti kiusallista tilannetta.
Raisiosta
ajelimme Turun ohitustietä aina Piikkiöön ja jatkoimme yhtäsoittoa
vanhaa Turuntietä aina Saloon asti jossa pysähdyimme lounastamaan.
Aloin jo olla täysin umpijäässä, polveni olivat niin kohmeessa että
jalkojen oikaisu oli jo hieman kivuliasta jolloin ajattelin jotta
mitenhän suoritan tuon pysähtymisen jos en saakaan enää Salossa
oikaistua koipiani, yritänkö pysäyttää johonkin seinän viereen
vai yritänkö pysähtyä juuri jonkun liikennemerkin viereen ja
ottaa kopin tämän tolpasta...onneksi ei tarvinnut ottaa käyttöön
suunnitelmaa-B vaan raajat toimivat, vaikkakin hieman kankeasti.
Lounastauon jälkeen olin näennäisesti lämmennyt mutta kun sain pyörän liikkeelle niin ihan kuin jostain lihasmuistista kylmä tunkeutui samantien syvälle sisuksiini. Mutta edelleenkään ei auttanut valittaa, asiat voisivat olla vieläkin huonommin..vaatteet olivat vielä kuivat mutta Lohjalla ripeksi jo vettä. Toki ajoasuni on goretexia mutta hanskat ja saapaat eivät pidä vettä kuin hetken aikaa. Toki minulla olisi sadeasu sekä sadesuojat käsineille ja jalkineille mutta olin ne tarkoituksella jättänyt kotiin koska sääennusteet olivat luvanneet hyvää keliä ja olimme reissussa vain pari päivää...perkeles mikä ääliö olenkaan!
Salosta
siis viimeinen riuhtaisu tietä 110 aina Kasvihuoneilmiölle asti ja
siitä Sammatin kautta tuttuja mutkateitä aina himaan asti. Vesisade
alkoi jo ennen Kasvihuoneilmiötä enkä itsekkäästi pysähtynyt
kyselemään olisiko Pate halunnut pukeutua sadeasuun sillä sade oli
vielä melkoisen lievää mutta luvassa oli vielä loppuhuipennus
joka todennäköisesti tulisi kastelemaan meidät. Jatkoin siis
matkaa nopeusrajoituksien limiteillä toivoen että matkaa ei enää
jäisi pitkästi sen jälkeen kun tie ja me kastumme. Sammatista
poistuttaessa olikin sitten se tilanne että vettä ropisi niin
paljon että sitä oli runsaasti jo tielläkin jolloin nopeutta oli
syytä tiputtaa mutta matkakin alkoi onneksemme olla lopuillaan.
Lohjan keskustan läpi ajettuamme jatkoimme Paten kanssa erisuuntiin
ja lennosta vaihdoimme loppusanaset siten että päätimme jättää
loppupalaverin lämpimämpään päivään sekä hetkeen ja näin tiemme erosivat, kello oli n. 13:30 kun kurvailin kotipihaan yhtenä jääkalikkana. Vielä
ei sade ollut läpäissyt käsineitä mutta jalkineet olivat jo
päässeet hieman vuotamaan, jos matkaa olisi tarvinnut pidemmästi
taittaa vesisateessa niin olisin kyllä laittanut muovikassit saapaiden
sisään, joita sattumoisin oli mukana matkassa.
Loppuiltapäivä vierähtikin mukavasti sohvan pohjalla, tiiviisti peiton alle käpertyneenä.
Onneksi
aika kultaa muistot ja vajaa vuorokausi reissun päättymisestä
aloin kirjoittelemaan tätä matkakertomusta ja olen jo pyörtänyt
pyhät valani siitä etten enää ikinä poistu kotisohvalta,
ainakaan kovin pitkälle.
Keskiviikon paluumatka 230km johonka sisältyy reilut 20km Brändön saariajelua ja vajaa kymppi Vårdössä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti